Advent Mariazell-ben

2008.12.18

(December 13.)

Magáról az utazásról csak annyit mondanék, hogy eléggé vegyes érzelmeket keltett bennem; de nem volt rossz. Hála a jó égnek! Igazán nagy katasztrófák (pl. buszlerobbanás, hegyomlás… stb.) nem történtek meg velünk.

Kép A korareggeli indulás jól ment, bár a köd nem hiányzott; aztán a havas esőtől az esőn át, minden a nyakunkba zúdult azon a napon. Szóval az idő kezdetben elég borongósnak ígérkezett. Aztán mire beértünk magába a városba, végre kisütött a Nap; és tartotta is magát, amíg el nem érkezett az alkonyat.

Van egy német közmondás, amely Képlefordítva így szól: „Akikkel az angyalok utaznak, leragyog rájuk a Nap.”- úgy tűnik, ezek szerin, hozzánk csupán késve - dél körül - csatlakoztak az angyalok.

Szóval kezdetben nem láttunk a buszban túl sok mindent a helyi nevezetességekből (mint várakat, meg templomokat, egyszóval látványosságokat), de mivel az estére jó lett az idő, és mivel ugyanazon az útvonalon jöttünk visszafelé is, az épületeket kivilágított állapotukban csodálhattuk meg a buszból. Úgyhogy összegezve nem vesztettünk semmit sem.

Az időjáráshoz még hozzátenném, hogy Ausztriában már javában leesett nagyjából egy dm-es vastagságú hó. Szerencsére, addigra eltakarították már az utakról, úgyhogy a fákon, valamint a főutat szegélyező földeken láttuk a fehér „takarót”. Ez azért is volt érdekes, mivel nálunk az Alpokalja magyarországi területén még nem esett mostanában hó.

A Rax hegy (amin az idén szeptemberben terepgyakorlatoztam) csúcsainak látványáról lemaradtam. Mivel a köd elfedte előlem. Bár ezt nem is nagyon bántam, hiszen akkor érkeztünk meg első állomáshelyünkre a csokoládégyárba, mely a magaslatok völgyében terült el. (Mivel a női nemzet tartozom, valahogy az édességek kóstolgatása jobban lekötött. )

Magáról az épületről, csak annyit mondanék, hogy ez egy minőségi osztrák csokoládégyár volt. (A nevét nem írhatom le, mert az burkolt reklámnak minősülne.) Magába az üzembe nem léphettünk be, mert az nem felelt volna meg a higiéniai feltételeknek. Csupán az üzletben nézhettünk meg egy filmet a gyártás sorozatáról. Ezenfelül kóstolgathattunk, meg vásárolgattunk. (Úgyhogy, fogalmazhatunk úgy is, hogy édesen indult a napunk.)

Aztán tovább utaztunk. Átvágtunk a mesés hegyes-völgyes szemeringi tájon. Majd átsuhantunk a Halott-asszony völgyén. Mely nevét onnan kapta, hogy amikor egy nemes háborúba ment, a feleségét otthon hagyta. És mire visszatért asszonyát (akit nagyon szeretett) nem találta a házában. A férj azonnal a keresésére indult; végül meglelte asszonya holtestét abban a bizonyos völgyben, amelyet később róla neveztek el. Állítólag az asszony azért lett öngyilkos, mert azt a kósza hírt halotta, hogy szeretett férje meghalt a háborúban. Ezért felmászott a közeli birtokukon lévő hegyre, és a meredek oldaláról a mélybe vetette magát.

Láttam a sziklafal valóban elég meredek, és legalább olyan kopár is, mint a Höllental. A völgy szép a maga kopár valójában, és lenyűgözőek a meredek sziklái. (Sajnos arról nem tudtam fotót készíteni, mert ment a busz, és homályos lett a felvétel. :(

Kép A második állomás Mariazell volt. Ott megnéztük a helyi nevezetességet, a Bazilikát. Magát az épületet úgy kell elképzelni, hogy a középkorban egy kisebb szentély volt csupán. Amit egy hársfából faragot Mária szobor tiszteletére állítottak. (A szobor állítólag egy zarándokúton megsegítette az őt hordozó papot, oly módon, hogy az útját eltorlaszoló sziklát kettérepesztette.) Éppen ezért, amikor a pap visszatért a hazájába, a Mária szobor köré egy kis szentélyt emelt. Melyet Maria cellájának neveztek. Így lett Mariazell a település neve is. A kápolna köré, aztán templomot építettek. Ám egy tűzvész után, mely elpusztította a tetőszerkezetet, egy nagyobb templomot emeltek. Így most az egész bazilika olyan, mintha egy nagy templomba egy kisebb templom lenne.Kép

Ám a történet itt nem ért véget. A bazilika ujjá építésekkor több kisebb kápolnát is hozzá építettek. Köztük van a magyar kápolna is. (A képen egy részlete látható.) Egyszóval joggal nevezhetjük bazilikának ezt az épületet.

Magát a hársfaszobrot nem láthattam; ugyanis, bár még létezik, csak az évnek két napján mutatják meg az embereknek. (És sajnos nem abban az időpontban mentünk el, amikor ez megtörténik.)

A Bazilika védelmére (a sok freskó és a régi kegytárgy miatt) kiépítettek egy külön gyertyaégető kápolnát is. Ahol a hívők gyertyák gyújthatnak a zarándokútjukon. (Ugyanis Mariazell ősi zarándokhely.)

A városban megnéztünk egy mechanikus Betlehemet is. (Osztrák nevén Krippen.) Igazán szép és érdekes volt; csak én valahogy egy kicsit nagyobb, mozgó bábukra számítottam. (Nagyjából 2 dm-esek voltak.)

Kép A csalódást, viszont a város vására jelentette. Ilyen kicsit nem vártam volna. Mindössze néhány bódé volt, ahol különböző forralt bort (Megkóstoltam és szerintem rettentő édes volt.), meg karácsonyi püspökkenyeret árultak. A többi bódéban meg szuveníreket: kereszt, gyertya rózsafüzér, tömjén (ebből feltűnően sok volt), és mini Betlehemet lehetett kapni. Egyszóval ez inkább zarándokhelyi vásár volt, semmint városi nagy ándventi forgatag. Ez azért keserített el, mert gyermekkoromból én sokkal nagyobb és változatosabb vásárra emlékeztem.

Aki ellátogat ide, ajánlom figyelmébe a felfüggesztett koszorút; ugyanis ez a legnagyobb függő Ausztriában. Este már ki voltak világítva a gyertyák (összesen 28 db volt, de ebből csak 14 égett).

Meg volt egy ház, aminek az ablakaira ádventi mintákat ragasztottak, szóval olyan volt, mint egy nagy 3D-s ádventi kalendárium. Összesen ennyi volt a főtéri látványosság.

Kép Még csavarogtunk egy kicsit a városban, és megnéztük a kilátót, ahol még megcsodálhattuk a lenyugvó nap fényében csillogó, havas hegyeket.

Aztán már este lett (valójában, csak délután 4 óra volt), mikor bementünk egy családi (manufaktúrás) keserűlikőr gyárba. (Ennek sem mondhatom meg a nevét, mert az még mindig reklámnak minősülne.) Itt is volt kóstoló, meg vásárlási lehetőség. Természetesen minkét alkalommal éltünk.

Szóval ebből állt az egynapos mariazelli kirándulás. Aminek a végén, mindannyian fáradtan, de jó hangulatban és karácsonyi élményekben gazdagon térhettünk ismét haza.